18 Mayıs 2016 Çarşamba

İNFOGRAFİK NEDİR VE NASIL TASARLANIR?


 

Infographic (information graphics) Türkçe'ye bilgi görseli, bilgi grafiği olarak çevrilmektedir. İki kelimeyle bilgi tasarımı olarak özetleyebiliriz. Şimdi ayrıntılarıyla İnfografik tasarım nedir, aşamaları, tasarım kuralları nelerdir bunları inceleyelim.

İnfografik; çok sayıda karmaşık verinin, görsel yollarla hedef kitleye anlaşılır bir şekilde iletilmesidir. 

İnfografik, resimli makale değildir. Bazıları geniş paragrafların yanına resimler koyup buna infografik diyebiliyor. Bu infografik değil makaledir. İyi bir infografik tasarımda içeriği resimler anlatır, yazı ise ikinci plandadır. 

Tasarımınızdaki başlık çok önemlidir. Fazla abartıya kaçmadan, dikkati dağıtmadan, hedef kitleyi içine çeken bir yazı karakterine ve efekte sahip olmalıdır. Bazı başlık stilleri ve karakterleri çok durağan ve sıkıcı olduğundan, hedef kitleyi tamamen tasarımdan uzaklaştırabiliyor. 

Tasarımdaki en önemli noktalar, kitlenin anlayacağı bir görsellikte sunulmalıdır. Kitle ilk bakışta bunu görmeli ve içerik hakkında temel bilgiye erişmelidir.


Peki bu verileri tasarıma dönüştürme aşamaları nelerdir?

Verilerin İncelenmesi

Tasarımın başlangıcında size müşteriniz tarafından iletilen excel, pdf, link vb.. formatlarındaki veriler ayrıntılı olarak incelenmeli ve istenilen bilgiyi aktarmaya yardımcı olacak gerekli veriler ayrılmalıdır. En sıkıcı aşamanın bu olduğunu söyleyebiliriz.

Hedefinizi Tanımlayın

Tasarımdaki mesajı oluşturmaktaki amacınızı belirleyin. Amaç;
Müşteri kazanmak mı?
Marka oluşturmak mı?
Eğitim mi?
Eğlendirmek mi?

Bunu belirlerseniz anlatım şeklinin nasıl olacağına daha kolay karar verebilirsiniz.

Hedef Kitlenizi Tanımlayın

Tasarımınızdaki bilgiyi kime yönelik, kimin için hazırlıyorsunuz.

Tasarımınızın İlettiği Ana Mesaj Nedir?

İyi bir infogrfik tasarımın bir ana fikri vardır. Bunu bir hikayeye benzetebilirsiniz, iyi bir hikayenin bir ana fikri, giriş, gelişme ve sonuçtan oluşan bir süreci vardır. Çok fazla veriler içeren bir infografik tasarım da bu şekilde düşünülmelidir.

Bu aşamalardan sonra artık işin içine infografik tasarım kuralları giriyor. Şimdi hep birlikte bu kuralların neler olduğunu inceleyelim.

Kısa ve öz tasarım

Tasarımınızı; verileri,  hedef kitleye kısa bir süre içerisinde ulaştıracak şekilde hazırlamalısınız. Hedef kitlenin çalışmayı incelemesi en fazla 3 dakikadır, bu yüzden çalışma içeriği mümkün olduğunca kısa zamanda anlaşılır olmalı. Gerekirse bunu sağlamak için,  içeriği 5-10 bölüme ayırabilirsiniz.

Başlığınız güçlü olmalı

Tasarımınızda kullanacağınız başlık; renk, yazı karakteri, stil, yazı büyüklüğü vb.. özelliklerin bir veya birden fazlasını içermeli ve ilgi çekici olmalı. Hedef kitlenin %90'ı infografiği başlık ilgilerini çekerse inceliyor.

Göz alıcı bir tasarım yapın

Unutmayın tasarımınız anlamayı kolaylaştırmalı ve ilgi çekici olmalı. Burada göz alıcılıktan kasıt, çok abartılı rengarenk, çok fazla vektörel, illustrasyon içeren çalışmalar değil, sade bir tasarımla da ilgi çekebilirsiniz. Bölümler arasında belirleyici ayrımlar yapılarak, kontrast renkler kullanarak, güçlü başlıklar oluşturarak, önemli yerleri vurgulayarak bu göz alıcılığı sağlayabilirsiniz.

Font kullanım kurallarına uyun

Tüm fontlar okunaklı ve tasarıma uygun olmalıdır.

Her fontun bir karakteri ve her kitlenin de hoşlanacağı bir yazı karakteri farklıdır. Bu noktada hedef kitlenizi iyi tanımanız gerekmekte.

Word veya indesigndaki standart fontlardan kullanıyorsanız, başka bir font karakteri bilmediğinizi ilan ediyorsunuz demektir. Times New Roman, Calibri gibi fotlar kötü fontlar değil fakat aşırı oranda kullanılmış fontlardır. Hedef kitlenize uygun, gün yüzüne çok çıkmamış fontlar kullanın. 

Tüm tasarımlarda birden fazla çeşitteki yazı karakteri iyi durur fakat üçü aşarsanız kötü bir görünüm elde edersiniz. En iyisi ikidir. İki çeşit yazı karakteri kullanmaya gayret edin. Bunlardan biri başlık, diğeri ise gövdedeki yazılar için kullanılmalıdır. Bu kural, kartvizit tasarımına kadar tüm grafik tasarım öğeleri için geçerlidir.



Çoğu kişi 12 pt nun okunurluk için en iyi ölçü olduğunu düşünür fakat 10 pt paragraf yazılarını okumada en iyi ölçüdür. Hatta kartvizitlerde bu ölçüyü 7-8 pt ya kadar düşürebilirsiniz. Büyük puntolu yazıları başlıklarda ve önemli noktaları belirtmekte kullanınız.





Renkli bir zemin üzerine reverse type dediğimiz yazma stili başlıklar için uygundur. Burada dikkat edilecek nokta, zemin ve yazı rengi arasındaki kontrastın fazla olması gerekliliğidir. Örneğin; kırmızı zemin üzerine mavi yazı kullanmayın, yazıları narrow (dar) ve elyazı formatında kullanmayın, kalın kullanın. 


Satır uzunluğu (line length) çok fazlaysa okumak zorlaşır, satır uzunluğu, font ölçüsü büyükse fazla olabilir fakat 10 pt gibi bir ölçü kullanıyorsanız, satır uzunluğu 3.5 inch den fazla olmamalıdır. Satır uzunluğunu hesaplamak için aşağıdaki formülü kullanabilirsiniz.
Satır aralığı (leading); 10 pt font kullanıyorsanız, ideal satır aralığı 12 pt dur.



Renklendirme Kurallarına Uyun

Kullanılan doğru renk paleti tasarımınızı ilgi çekici veya itici hale dönüştürebilir. Tasarıminiz için iyi seçilmiş bir renk paleti, çalışmanın iyi organize olmasını kolaylaştırırken, yanlış renk seçimleri çok iyi bir tasarımı rahatsız edici bir hale dönüştürebilir.





Baskın koyu renkler ve neon renklerin bir arada kullanılması infografik tasarımda çok uygun değildir. Örneğin; siyah üzerindeki bir neon yazının okunması zordur, üstelik çok fazla bilgi var ve bu bilgiler koyu zemin üzerinde neon yazıyla aktarılıyorsa, okunabilirlik çok daha azalacaktır.
Tasarımınızda özellikle beyaz zemin kullanımından kaçının çünkü infografik tasarımlar genellikle web sayfalarında ve bloglarda kullanılır ki bu sayfaların çoğunluğunun zemini beyazdır. Tasarımınızın zeminini beyaz kullanırsanız, tasarımın başlangıç ve bitiş yeri belli olmayacak ve çok daha az ilgi çekecektir. 

Eğer renk seçimi yapmakta zorlanıyorsanız, önce 3 temel rengi seçin. İlki arka plan rengi;  diğer iki renge göre daha açık olmalı ve diğer iki renk; birbirinden ayrılabilen (tasarımda bölümleri birbirinden ayırmaya yardımcı olan) renkler olmalıdır. Daha fazla renk kullanmanız gerekiyorsa en fazla beş renk kullanın veya bu iki rengin ara tonlarını kullanın. Bu tür kullanım, renk paletinizin daha uyumlu ve rahatlatıcı olmasını sağlayacaktır.

Renk seçimi yaparken Amerika'yı yeniden keşfetmenize gerek yok, bu konuda size yardımcı olacak çok iyi internet siteleri var. Bunlar Adobe Kuler, colorlovers, color scheme designer, colourco.de. Bu sitelerde çeşitli palet temalarına ulaşabilirsiniz. 
Adobe Kuler






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder