25 Mayıs 2016 Çarşamba

ILLUSTRATOR STROKE (DOLGU) PANELİ BÖLÜM 1


Bu dersimizde sizlere Illustrator programında yüksek bir öneme sahip olan, stroke panelini açıklayacağım. Fakat çok fazla ayrıntıya sahip bu paneli, tam anlamıyla anlatabilmek için iki bölüme ayırdım.

Stroke paneli; ekranın sağında, panel grubunun yar aldığı (1) alandadır. Eğer panel grubunda açık değilse, Windows/Strokes menüsünden veya Ctrl + F10 tuşlarına basarak ulaşabilirsiniz.

Stroke panelinin iki görünümü vardır, bunlardan biri; ayarların tamamının panelde yer aldığı görünüm, diğeri ise sadece weight (kalınlık) özelliğinin yer aldığı görünümdür. Ayarları görünür hale getirebilmek için (2) ikonuna basarak show options (ayarları göster) diyoruz.


Şimdi panelde yer alan bölümleri ayrıntılı olarak inceleyelim;




Weight

Çizginin kalınlığını ayarlamak için 0,25 - 100 arası point değerlerinden birini seçebilirsiniz.


1 pt (point) = 2,834 mm



Cap (Uç)


Çizginin veya kesikli çizginin başlangıç ve bitiş noktasının özelliğini belirlemeye yaramaktadır. Kesikli çizgilerde (dashed line) başlangıç ve bitiş özelliği her kesik için uygulanmaktadır.


⦁  Butt Cap (Bitişik Uç)

Çizgi uçlarının köşeli şekilde olmasını sağlar. Yol (path) bitiş noktası ve dolgu (stroke) bitişi aynı hizadadır.

⦁  Round Cap (Yuvarlak Uç)

Yuvarlak uçlu çizgiler ve yuvarlak noktalı kesik çizgiler oluşturmayı sağlar. Yol (path) bitiş noktası ve dolgu (stroke) bitişi aynı hizada değildir. Dolgunun (stroke) bitiş hizası, yolun bitiş noktasından dolgu kalınlığının (weight) yarısı kadar daha fazladır. Yani yuvarlak ucun yarı çapı dolgu kalınlığının yarısı kadardır.



⦁  Projecting Cap (Çıkıntılı Uç)


Bitişik uçlu çizgilerde olduğu gibi uçları köşeli şekildedir ve yuvarlak uçtaki gibi dolgunun bitiş hizası, yolun bitiş noktasından dolgu kalınlığının yarısı kadar daha fazladır. Bu durum aşağıdaki örnekte gösterildiği gibi, ayrı iki yola sahip noktanın dik bir açıda hizalandığı durumlarda çok kullanışlıdır.



Corner (Köşe, Birleşim Yeri)

Birleşim noktasının ne şekilde olacağını belirler. Birleşim; düz bir çizginin yön değiştirdiği (köşe yaptığı) yerdir.

⦁  Miter Join (Gönye Birleşimi)

Sivri köşelere sahip şekiller oluşturmak için kullanılır.

Corner bölümünün yanında bulunan limit kutucuğu, sadece gönye birleşimi için kullanılır. Buraya 1-500 arası değer girilebilir. Varsayılan gönye limit değiri 10 dur. Gönye(miter); köşe noktasının içten dışa kadar olan genişliğini ifade eder. Miter genişliği çizgi genişliğiyle aynı değildir. Bir çizginin birleşim açısı darsa, gönye genişliği çizgi kalınlığını fazlasıyla geçecektir. Gönye limit değerine 10 verilirse bunun anlamı; gönye genişliği çizgi kalınlığının 10 katına ulaşınca, program birleşim noktasını bevel join(eğimli birleşim)e çevirecektir. Limit kutucuğunun yanındaki x işareti de bunu ifade etmektedir.



⦁  Round Join (Yuvarlak Birleşimi)

Yuvarlak köşelere sahip şekiller oluşturmak için kullanılır.

⦁  Bevel Join (Eğimli Birleşimi)

Küt kesimli köşelere sahip şekiller oluşturmak için kullanılır.

Align Stroke (Dolgu hizalama)

Dolgulu çizgilerdeki dolguların yollara(path) göre hizalanmasını sağlar. Burada path sabittir, hareketli olan dolgudur.


⦁  Align Stroke to Center

Path in dolgunun tam ortasında olduğu hizalama seçeneğidir.

⦁  Align Stroke to Inside

Dolgunun path içine hizalanmasıdır.




⦁  Align Stroke to Outside

Dolgunun path dışına hizalanmasıdır.


Program, hizalamada ve genişlik hesaplamada path i baz alır.  Aşağıdaki örnekte karelere dikkat ederseniz, hepsinin farklı genişlik ve uzunluklarda olduğu görülmektedir. Net olarak hesapladığınızda öyle değildir fakat program, path genişlik ve uzunlukları aynı olduğu için  hepsini aynı genişlikte ve uzunlukta göstermektedir. Bu nedenle net ölçü vermeniz gerektiğinde genişlik ve uzunluk ölçüsünü rule (cetvel) yardımıyla veya stroke değeri olmayan bir şekil veya çizgi yardımıyla anlayabilirsiniz. Yine hizalama yaparken de hizaladığınız şekillerin Align Stroke özelliklerinin aynı olduğundan emin olunuz.













Hiç yorum yok:

Yorum Gönder